Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaká je maximální hmotnost pro tandemový seskok?

3. 06. 2010 22:28:00
Vynálezem tandemových seskoků pro veřejnost začala nová éra světového parašutismu. Potěšení volného pádu je umožněno téměř všem bez nutnosti dlouhodobé speciální přípravy. Nyní 27 let od prvního oficiálního seskoku v tandemu se ročně bezpečně snese k zemi přibližně milion dvojic. Stálým zdokonalování technického vybavení i tréninkové metodiky se zážitek volného pádu otevírá stále širšímu okruhu osob. Určitá omezení však stále existují. Jedním z nich může být i vysoká tělesná hmotnost.

Technická omezení

Instruktor vážící 70 kg by tedy technicky mohl skočit i s pasažérem o hmotnosti 142 kg. Avšak technický limit je pouze jedním z faktorů.

Pasažér

Kromě číselné hodnoty hmotnosti záleží na jejím rozložení. Postroj pro pasažéra lze tvaru těla přizpůsobit pomocí dvanácti přezek. Avšak při abnormální výšce či šířce postavy ani to nemusí stačit.

Neméně důležité je zjistit, co tvoří přebytečné kilogramy. Sto deseti kilogramový „řízek“ může být klidně kulturista bez gramu tuku nebo také chodící koule obložená tukovými polštáři. Tělo mohutného, ale osvaleného pasažéra lze samozřejmě do postroje upnout mnohem snadněji ale hlavně i bezpečněji a pohodlněji.

Pro hladký průběh celého tandemového seskoku seskoku a zejména pro přistání je nezbytná alespoň trocha fyzické zdatnosti. Velmi jednoduše se může každý otestovat doma. Stačí si sednout na židli a zvednout obě pokrčené nohy do přednosu. Pokud tuto polohu udržíte alespoň 10 sekund, tak je vaše kondice dostačující pro bezpečné přistání.

Asi úplně nejdůležitější je celkové psychické připravení adepta na tandemový seskok. Pokud hmotnostně nadměrně vybavený pasažér přesně plní pokyny tandemového instruktora, tak není bezpečnost ohrožena. Avšak nezvládnutá panická reakce takového „drobečka“ může tandemového pilota pěkně potrápit, zejména pokud je to 70-ti kilový střízlík. Znám to z vlastní zkušenosti J.

Tandemový pilot

Při rozhodování vzít nevzít záleží i na poměru velikosti pilot versus pasažér. Čím menší tandemový instruktor, tím jsou i menší i jeho kormidlovací plochy, kterými volný pád dvojice ovládá. A naopak dlouhý hubeňour s ocelovými svaly snadno vyrovná veškeré pokusy neukázněného pasažéra o roztočení dvojice.

Velmi záleží na zkušenosti samotného tandemového instruktora. Čím zkušenější instruktor, tím lépe je schopen kontrolovat polohu páru během výskoku i při samotném volném pádu. Ale, a to hlavně, umí pasažéra lépe odhadnout a na seskok ho kvalitně připravit. Pedagogicko-psychologická stránka je při takto extrémním zážitku klíčová.

Shrnutí

Vždy rozhoduje tandemový instruktor. Na základě výše uvedených kritérií posuzuje schopnost potenciálního pasažéra i svojí, bezpečně absolvovat tandemový seskok. I když je případné odmítnutí seskoku nepříjemné pro obě strany, bezpečnost je absolutní prioritou.

Autor: Emil Franěk | čtvrtek 3.6.2010 22:28 | karma článku: 17.27 | přečteno: 4305x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Sport

Lubomír Stejskal

Stupidní šaškárna

V úterý (17/10) jsem na svém blogu psal o opovrženíhodné hanebnosti, kterou opět chystají pořadatelé judistického grandslamu v emirátu Abú Zabí izraelské výpravě. Ano – opět. Něčeho podobného jsme už byli svědky.

18.10.2017 v 8:50 | Karma článku: 25.18 | Přečteno: 469 | Diskuse

Daniel Barták

Talent vs. píle. Protrpěná remíza

Talent může být dar i prokletí. Zvlášť, když si začnete myslet, že to zvládnete jen s ním a přestanete na sobě pracovat.

18.10.2017 v 7:07 | Karma článku: 6.29 | Přečteno: 204 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Vlajku ne. A když vybojujete zlato, tak ani hymnu

Takovýto absurdní požadavek sdělili hostitelé nadcházejícího judistického Grand Slamu zástupcům jedné blízkovýchodní země, která plánuje vyslat na toto prestižní mezinárodní klání dvanáct judistů.

17.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 27.07 | Přečteno: 553 | Diskuse

Lubomír Stejskal

EuroNASCAR má "exotického" vítěze

Zkratka NASCAR není českým fanouškům automobilového sportu neznámá. Jde o nejpopulárnější závody upravených sériových vozů v USA. Od roku 2012 má také svoji evropskou verzi.

16.10.2017 v 9:35 | Karma článku: 7.94 | Přečteno: 166 | Diskuse

Luboš Ibrmajer

Dvě první místa pro „Radbuzáky“ v hlavních disciplínách Velké ceny města Plzně.

Plavci ze 14 Českých plaveckých klubů v sobotu 7. října 2017 soutěžili v bazénu SK Radbuza Plzeň u příležitosti konání 39. ročníku Velké ceny města Plzně. Hlavní disciplínou byl volný způsob na 1.500 metrů.

11.10.2017 v 12:26 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 70 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2259
Absolvent specializace sportovní parašutismus na FTVS – UK Praha, 7300 seskoků padákem, trenér parašutismu, delegát Aeroklubu ČR v Mezinárodní parašutistické komisi FAI. Nyní hlavně profesionální tandemový pilot - www.tandemyfranek.cz


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.